Överlevnadsspel är en populär genre, inte minst bland indiespelen. Ännu ett av dessa, men med en helt egen stil, är Don’t Starve. Grafiken är i 2D och väldigt säregen då den är tecknad i en stil som för tankarna till den amerikanska filmproducenten och regissören Tim Burton, känd bland annat för karaktärer som Jack Skellington i den animerade musikalfilmen The Nightmare Before Christmas. Spelmekaniskt har inspiration hämtats från bland annat Minecraft.
Don’t Starve är utvecklat av den kanadensiska indiespelstudion Klei Entertainment och släpptes första gången 2013 till bland annat PC. Sedan dess har det även kommit till ett flertal andra plattformar, bland annat Nintendo Switch och i en mobilanpassad version för iOS och Android.
Samla, crafta och överlev
Som hörs på spelets namn handlar det om att inte svälta och man måste därför hela tiden se till att samla mat som finns utspridd i spelvärlden. Det kan handla om frön, bär och morötter men man kan även gillra fällor för att fånga fåglar och kaniner som man sedan äter. Man får ut mest av födan genom att tillaga den och för att tillaga maten måste man först ha en eld. För att bygga en eldstad och kunna göra upp en eld måste man i sin tur samla ved och för att samla ved behöver man en yxa. Yxan är det första verktyget man bygger i spelet och det görs genom att samla kvistar och sten som man sen ”craftar” ihop en yxa av. Just craftingen är en stor del av spelmekaniken, liksom överlevnadsbiten.
Inget för mörkrädda
Det finns dessutom en dygnscykel i spelet och när börjar skymma gäller det att göra upp en eld för att få ljus och värme. Har man ingen brasa när natten slår till så blir det nämligen beckmörkt och en massa monster börjar dyka upp, vilket påverkar ens psyke. Ju mer psyket sjunker desto fler hallucinationer får man och dessa skuggliknande hjärnspöken kan attackera en. Genom att äta och sova ordentligt, samt se till att ha en brasa om nätterna ser man till att hålla psyket i schack.
Spelet går ut på att hålla sig vid liv så många dagar som möjligt och ju fler dagar som passerar desto svårare blir det såklart. Man låser dock upp fler och fler saker man kan bygga och måste till exempel bygga skyddande barriärer runt sitt hem för att hålla fienderna utestängda. Man kan även odla mat och måste då se till att sköta dessa odlingar så maten inte förstörs. Det går heller inte spara maten för länge när den väl är skördad, eftersom den blir sämre med tiden och till slut oätbar.