Gone Home ingår i en spelgenre som brukar kallas walking simulators och som så många andra indiespel är även detta spel gjort i den populära spelmotorn Unity. Några andra kända spel i denna genre är Dear Esther, Firewatch, What Remains of Edith Finch och The Vanishing of Ethan Carter. Denna spelgenre karaktäriseras av att man mest går omkring i spelvärlden i sin egen takt och upplever en berättelse. Det är i princip aldrig några actionmoment med skjutande eller liknande utan brukar på sin höjd vara några pussel man måste lösa då och då. Det brukar också finnas gott om olika föremål som man kan plocka upp och vrida och vända på.
Lär känna familjen
Gone Home är skapat av den amerikanska spelutvecklaren Fullbright och lanserades i augusti 2013 till bland annat PC och Mac. Gone Home utspelar sig 1995 och man axlar rollen som en ung tjej som kommer hem till föräldrahemmet igen efter att ha varit utomlands i flera år. Väl framme vid huset upptäcker man dock att ingen är hemma och man börjar därefter gå omkring i huset och utforska varenda skrymsle och vrå, rum för rum. Allt eftersom man hittar lappar, fotografier och annat börjar pusselbitarna läggas på plats.
Utan att avslöja för mycket kan nämnas att hela storyn kretsar kring huvudkaraktärens 17-åriga lillasyster Samantha. I övrigt består hennes familj av mamman och pappan som man som spelare får veta mer om genom olika dokument och annat man hittar i spelet. Det visar sig bland annat att pappan är en misslyckad författare som istället tvingas försörja sig genom att skriva recensioner av diverse olika hemelektronikprylar.
Stort hus att utforska
Under hela spelet är man begränsad till att röra sig inom husets väggar och kan alltså inte utforska världen på utsidan. Det är dock ett väldigt stort hus som tar lång tid att utforska. Det finns dessutom några hemliga lönnrum som man kan upptäcka om man letar noga. Som brukligt i walking simulators finns det inga fiender att oroa sig för här. Det läskigaste i spelet är snarare alla knarrande ljud och annat man hör från huset. Det hade förmodligen varit lätt att lägga till skräckelement i ett stort övergivet hus som detta, men då hade det blivit en helt annan typ av spel.
Fullbright har sedan Gone Home kom även hunnit släppa ett till spel i walking simulator-genren, vid namn Tacoma. Det utspelar sig dock ombord på en rymdstation.